Foredragsholdere

Faglige spydspisser fra Norge og utlandet

David McCandless

David er forfatter, IT-journalist og informasjonsdesigner, og jobber med trykte medier, annonser, TV og web. Både bloggen hans og bestselgerboken “Information is beautiful” handler om å visualisere ideer, saker, kunnskap og data, og om hvordan visualisering kan hjelpe oss å se nye mønstere og historier i de enorme datamengdene vi omgir oss med. McCandless’ arbeid er blitt publisert i over førti internasjonale publikasjoner, som The Guardian, Wired og Die Zeit. Kundelista hans inkluderer bedrifter som Google, General Electric og BBC. Han har base i London.

Derek Featherstone

Derek er internasjonalt kjent foredragsholder og faglig autoritet på tilgjengelighet og webdesign og jobber for Simply Accessible i Canada. Han setter alltid brukeren i første rekke og jobber for å gjøre webben bedre ved å designe opplevelser som er er enkle å bruke for alle, også funksjonshemmede.

Kari Hamnes

Kari er sivilingeniør innen telekommunikasjon fra NTH (nå NTNU). Hun har studert interaksjonsdesign og kognitiv psykologi ved University College London, og forsket på brukergrensesnitt i over tjue år før hun begynte i Netlife Research i 2008. Med sin solide kunnskap og erfaring hjelper hun kunder til å omsette behov til praksis på nettsider, intranett eller i applikasjoner.

Marit Dorothea Bjørnstad

Marit er kommunikasjonsrådgivere i Skatteetaten, der hun jobber med å gjøre skatt forståelig for folk flest, gjennom hovedkanalen skatteetaten.no. Hun definerer og analyserer brukerutfordringer og -behov, utvikler tiltak og innhold, og måler effekten av det. Marit Dorothea er tidligere journalist.

Kate Kiefer Lee

Kate er skribent, redaktør og innholdsrådgiver i MailChimp. Der jobber hun spesielt med stil og tone, noe MailChimp er spesielt rå på. Hun hjelper også organisasjoner å lage gode stilguider og hun blogger om nettskriving på Forbes.com. Kate bor i Atlanta.

Jonathan Kahn

Jonathan organiserer konferanser og events som Confab London, Dare Conference og London Content Strategy Meetup. Han holder foredrag om innholdsstrategi over hele verden og skriver blant annet på A List Apart og sin egen blogg lucidplot.com.

Hans yndlingstema er hvordan organisasjonen kan endres gjennom brukervennlighet og bedre innholdsstrategi. Han er opprinnelig webutvikler, men har jobber som informasjonsarkitekt og UX-konsulent og elsker innholdsstrategi.

Louis Rosenfeld

Lou er grunnlegger av Rosenfeld Media, som gir ut bøker om brukeropplevelse. Han har vært en sentral bidragsyter i etablering av fagfeltene informasjonsarkitektur og brukeropplevelse og er definitivt en av guruene på feltet. Lou har skrevet Information Architecture for the World Wide Web og Search Analytics for Your Site og er en av grunnleggerne av Information Architecture Institute.

Sara Wachter-Boettcher

Sara er uavhengig innholdsrådgiver, skribent og redaktør. Hun bor i Lancaster, PA. Mange år med nettskriving gjorde henne mer og mer frustrert over kaoset nettskriving og innhold på web ofte er og hun bestemte seg for å finne en bedre løsning. I dag fokuserer hun på fremtidsvennlig innhold og har nettopp gitt ut boken Content Everywhere. Hun skriver på A List Apart og snakker om innholdsstrategi og brukervennlighet på konferanser i hele verden. Hun blogger på sarawb.com.

Tomer Sharon

Tomer jobber med brukerundersøkelser i Google search og har skrevet boken It’s Our Research: Getting stakeholder buy-in for user experience research projects (2012). Han står bak organisasjonen for UX-folk i Israel og er mentor på Google’s Campus-program på UX-feltet. Tom har en master i Human Factors in Information Design fra Bentely University.

Tom Armitage

Tom driver med teknologi, design og tekst. Han lager leker, verktøy og kunst av internettet og liker å tenke med hendene. Tom har jobbet med det meste, blant annet svære webprosjekter med store data fra skolene i UK, og han er kjent for å få en bro til å snakke på Twitter.. Han blogger på infovore.org og bor og jobber i London.

Christine Koht

Christine er en av Norges fremste kvinnelige programskapere og programledere og begeistrer med intelligent humor og skråblikk på det moderne samfunnet. Hun er kanskje best kjent for tv-seriene Koht vs Diva, Koht i kommunen, Jan Johansen – jakten på den norske mannen (som hun fikk 2 Gullruter for), Koht i familien (som hun også fikk Gullrute for) og Koht på jobben er moderne klassikere i sin sjanger. På Webdagene vil hun ta for seg generasjonskiftet i avslutningsforedraget på konferansen.

Paul Annett

Paul jobber som designer hos Twitter. Inntil i sommer var han kreativ sjef for Goverment Digital Service i Cabinet Office(UK). Han startet jobben der i mars 2011 og laget prototypen “Alphagov” før han begynte å jobbe med prisvinnende og revolusjonerende GOV.UK.

Paul har designet nettsteder i over 10 or og har blant annet designet for Tesco, WWF, Sony BMG og Harrods.

Jean-Baptiste Huynh

Jean-Baptiste er grunnlegger og leder av WeWantToKnow, som har laget det prisvinnende og lærerike algebraspillet DragonBox. Han har en brennende lidenskap for brukergrensesnitt, barn og læring. Før han startet WeWantToKnow var han lærer, redaktør for et barnemagasin og enda før det jobbet han med aksjer.

Aleksander Hakestad

Aleksander leder teamet som jobber med å skape en bedre digital hverdag for GE Money Bank sine kunder. Han har jobbet med nettrelaterte prosjekter siden tenårene, har et ikke-eksisterende skille mellom jobb og hobby og elsker å løse problemstillinger med teknologi. Som selverklært nerd er han også fast medlem på norges største uavhengige spillpodcast, RadCrew.net.

Anna-Stina Karlsen

Anna-Stina Karlsen er kommunikasjonsrådgiver i Skatteetaten, der hun jobber med å gjøre skatt forståelig for folk flest, gjennom hovedkanalen skatteetaten.no. Hun definerer og analyserer brukerutfordringer og -behov, utvikler tiltak og innhold, og måler effekten av det. Anna-Stina har bakgrunn som markedsfører.

Aslak Borgersrud

Aslak er musiker, teknologijournalist og skribent. Han er mest kjent som rapper i Gatas Parlament, men bruker nå dagene på å skrive om teknologi, folk og framtid på aslak.idg.no. Dessuten er han redaktør i Computerworld.no. Aslak skal være konferansier på Webdagene.

Christian Spidsberg

Christian er nettredaktør og prosjektleder for nye nettsider i UDI som lanseres i 2014. Han har flere års erfaring med web fra det offentlige, og driver bloggen webetaten.no.

Daniel Rees

Daniel er en av grunnleggerne av Holder de ord. Han er utdannet statsviter fra NTNU, og har bakgrunn fra TNS Gallup, som frilansjournalist for flere norske medier, og fra utvikling av nettsteder for FN og landsdekkende organisasjoner i Norge.

Eivind Lund

Eivind jobber med innhold i Netlife Research, men mange kjenner ham kanskje best som en morsom fyr på Twitter og for hans skarpe kåseri om alt fra web til HR. Han har erfaring som nettredaktør i blant annet Statens Vegvesen og Norad. Eivind skal være konferansier for en av parallellsesjonene på Webdagene.

Linda Christin Halvorsen

Linda er konseptutvikler i BEKK. Etter endt Master i industridesign trodde hun interaksjonsdesign var det siste hun ville jobbe med. Hun tok feil. 5 år og utallige wireframes og funksjonalitetsspekker senere har hun endelig funnet sin nisje: å utvikle kreative konsepter forankret i gode brukeropplevelser.

Ragnar Tørnquist

Ragnar er gründer og kreativ leder hos Red Thread Games, et nystartet spillstudio basert i Oslo. Red Thread Games hentet nylig inn over $1,5 millioner i folkefinansiering til Drømmefall Kapitler, oppfølgeren til spillsuksessene Den Lengste Reisen og Drømmefall. Han har jobbet i spillbransjen i 20 år, og står blant annet bak skapelsen av online universet The Secret World, som ble lansert av Funcom sommeren 2012.

Torgeir Waterhouse

Torgeir er direktør for internett og nye medier i IKT-Norge – IT-næringens interesseorganisasjon. Der jobber han med spørmsål og saker relatert til internett og internettbaserte tjenester. Han har også arbeidet mye spørsmål knyttet til opphavsrett og digitale medier og er en av initiativtakerne bak Kidsa Koder. Wikipedia gir et godt innblikk i hans karriere.

Kjell-Morten Bratsberg Thorsen

Med en master i psykologi fra Universitetet i Oslo og bakgrunn som utvikler, brenner Kjell-Morten for å skape gode opplevelser i møtet mellom brukerbehov, forretningsmål og tekniske muligheter.

Kjell-Morten er interaksjonsdesigner i Netlife Research og leder arbeidet med identifisering og måling av kundenes viktigste oppgaver på Posten.no og Bring.no. Han har holdt foredrag og workshoper på konferanser som Software2013 og Iceweb.

Johan Høgåsen-Hallesby

Johan er interaksjonsdesigner/servicedesigner og mobilmann. Han jobber som strategisk rådgiver hos Making Waves og er en av de som har hatt en skjerm foran seg fra han ble født. Som tilbrakte tenårene på internettets barndom. En sånn de over 50 kaller ‘digital native’.

Jenn Lukas

Jenn er leder for interaktiv utvikling i Happy Cog i Philadelphia. Hun skriver for The Nerdary og har en fast spalte i .net magazine. Hun var på Mashable sin liste over 15 utviklere/hacker-kvinner å følge på Twitter og twitrer om alt fra frontend til katter. Når hun ikke lager nettsider for Happy Cog sine kunder underviser hun i HTML og CSS for GirlDevelopIt.

Jeroen van Geel

Jeroen er kreativ leder og partner i Oak & Morrow, et strategisk design studio. Jeroen har vært i førersetet på mange designprosjekt, blant annet mobilapplikasjoner for Dutch public transport, interaktive prosjekt for Rijksmuseum og det nye automatiske grensekontrollsystemet på Schiphol. På Webdagene 2012 begeistret han publikum med dette foredraget om fortelling og funksjon. I år er han tilbake med workshop om design av produkter med personlighet.

Jostein Magnussen

Jostein er en av gründerne i Netlife Research. Han har vært sentral i brukervennlighetsmiljøet i Norge siden 2001, og er en av Norges beste foredragsholdere på feltet.

Ove Dalen

Ove regnes som en av landets fremste eksperter på webinnhold og strategi. Han utga i 2009 boken Effektiv nettskriving, og i 2012 kom Slik lykkes du endelig med innhold på nett som han skrev sammen med Eirik Hafver Rønjum. Ove jobber med innhold, strategi og kundeopplevelse i Netlife Research.

Tom Halsør

Tom Halsør jobber som interaksjon/informasjon-designer i NRK og foreleser internasjonalt i informasjonsdesign. Han jobber lidenskaplig for å øke forståelsen av sitt eget fag på mange områder, blant annet ved å lede GrafillEdit konferansen.